Grangärde fvof 2017 års Bronsfiskpristagare

Bronsfisken överlämnades till Grangärde fvofs ordförande Gunnar Andersson (mitten) av förbundets hedermedlem Benny Bohlin (t.h.) och förre ordföranden Lars Lerheim (t.v.).

Grangärde fvof blev vid årets Nobellunch utsedda till årets Bronsfiskpristagare för sitt arbete med att restaurera sina vatten och framgångsrikt drivit sina frågor i domstol gentemot kraftintressena inom området. Vid Nobellunchen hölls flera föredrag och diskussioner kring fisketillsyn.

Nobellunchen år 2017 hölls i Grangärde gästgiveri och temat för året var fisketillsyn. För detta var flertalet experter inbjudna. Förutom aktiva fisketillsynare så var polisen Per Israelsson, förundersökningsledare och kriminalchef i Ludvika med samt före detta domaren Dan Westerberg med och diskuterade hur fisketillsynen skulle utvecklas.

Ett flertal olika infallsvinklar uppkom och det kommer att leda till att förbundet kommer att ta fram ett antal nya rekommendationer och hjälpmedel för fiskerättsägarna och fiskevårdsområdesföreningarna när det gäller att driva överträdelser av fiskelagen.

Följ förbundet på Facebook eller håll koll här på hemsidan så kommer mer information inom kort.