Sveriges fiskevattenägareförbunds förra ordförande i blåsväder

Sveriges fiskevattenägareförbunds förre ordförande Staffan Nilsson från Bjuråker, vilken står på femte plats på Centerpartiets lista för val till EU-parlamentet är i blåsväder. Detta efter att det framkommit att han har förekommit i kronofogdens register inte mindre än 188 gånger, det meddelar Sveriges radio.

Staffan Nilsson är ledamot i EU:s rådgivande ekonomiska- och sociala kommitté och fram till förra året innehade han även besatt den prestigefyllda posten som kommitténs president och denna bakgrund vill han nu använda för att representera Centerpartiet i EU-parlamentet. Till Sveriges radio säger Staffan Nilsson att tycker att Centerpartiets Europapolitik har en stabil grund som handlar om klimat,  framtida energiförsörjning och det koldioxidutsläppen vilket, menar han, sammantaget påverkar väldigt många politiska områden.

När Sveriges radio frågar varför de som vill lyfta dessa frågor i EU-parlamentet ska välja honom som företrädare säger han att:

– De ska rösta på mig därför att jag har god och bred erfarenhet av Europeiskt arbete. Jag har sett EU från insidan och har under två och ett halvt år lett en av de allra tyngsta kommittéerna. De ska också rösta på mig om de tycker att jag står för en bra och trovärdig politik, säger han.

Sveriges radio låter dock meddela att den trovärdigheten fått sig en törn då det framkommit att Staffan Nilsson varit registrerad hos Kronofogden 188 gånger, varav den sista så sent som förra året. Då handlade det om en inbetalningen av en skatteskuld på 14 929 kronor som inte skedde i tid.

Idag har dock inte Staffan Nilsson några skulder hos kronofogden och Centerpartiets ordförande i Gävleborg anser inte att Staffan Nilsson per automatik på grund av sina ärenden hos kronofogden blir diskvalificerad att ställ upp i EU-valet.

Artikel med radioinslag på Sveriges Radios hemsida