Ökade priser ledde till ökad fiskekortsförsäljning i Storsjöns fvo

Lars Ljunggren, Storsjöns fvof, men en i sjön fångad Gös. Foto: Lars Ljunggren.

När Storsjöns fiskevårdsområde i Gästrikland ökade sina fiskekortspriser med 25 procent så ökade samtidigt försäljningsintäkterna med nästan 50 procent! Lars Ljunggren, som arbetar för fiskevårdsområdet, ser positivt på de ökade intäkterna och tror att det hela beror av att man har en god kvalitet på fisket och samtidigt visar det genom att spegla kvaliteten i fiskekortspriserna.

Lars Ljunggren vid Storsjöns fvo i Gästrikland berättar hur de i föreningen arbetat för att utveckla fisket och att denna utveckling medförde att de höjde fiskekortspriserna med i snitt ca 25 procent. Denna ökning medförde inte att intresset för fisket minskade utan helt tvärt om.

‑ Föreningen ökade priserna mellan år 2010 och 2011 med ca 25 procent och detta medförde att intäkterna ökade med nästan 50 procent för föreningen, berättar Lars Ljunggren. En del av ökningen av intäkter speglas givetvis i att fiskekorten är dyrare, men det är bara en del av förklaringen. Man kan även se att antalet fiskekort som sålts har ökat med över 25 procent. Så i princip kan man säga att hälften av intäktsökningen kommer från ökade kortpriser och hälften från nya fiskare, fortsätter han.

Lars Ljunggren menar att det hela handlar mycket om att ha en god kvalitet på den produkt man säljer.

‑ Ryktet om fisket i Storsjön har spridit sig via både traditionella media och via forum och bloggar på nätet, andelen långväga gäster bl.a. från Dalarna och Stockholm/Uppsalaområdet har nog ökat. Vi kan se detta framförallt i att dagkortsförsäljningen är den som ökat mest under perioden, säger Lars.

För att säkra den goda kvaliteten på fisken och fisket i Storsjön så har Lars Ljunggren tagit fram en förvaltningsplan för sjön och denna skall presenteras vid fiskestämman i vår där den förhoppningsvis antas.

‑ Det är viktigt att ha en plan för fisken och fisket, detta så att inte man föröder fiskeresursen, menar Lars. Det är viktigt att ha en tanke med de vatten man förvaltar, avslutar han.

Fakta om Storsjöns fvo
Kommun:
Sandviken och Gävle
Antal sjöar: 1
Areal: 7 300 ha
Rinnande vatten: Begränsat, kortet gäller i nedre delan a vissa åar (se info på www.fiskestorsjon.se)
Viktigaste fiskarterna: Gös, abborre, gädda

Claes-Håkan Hedberg har avlidit

Claes-Håkan Hedberg, sammankallande i valberedningen, har avlidit i en ålder av 60 år. Jag träffade Claes-Håkan genom förbundet. Då var jag nyanställd i vad som på den tiden hette ”Fiskevårdsförbundet MITT” och som så småningom blev Fiskevattenägarna Dalarna-Gävleborg. Jag fattade genast tycke för denne genomtrevlige och kunnige man. Under de över femton år som följt

Nytt infomaterial om förbundet

Förbundet har tagit fram ett nytt informationsmaterial som beskriver förbundet, förbundets verksamhet och de värderingar som är grundläggande för vår verksamhet. Materialet kan laddas ner här och ni får gärna sprida det till de som kan vara intresserade av vår verksamhet. Ladda ner materialet här: Infofolder 2017

Kallelse till förbundsstämma

Fiskevattenägarna Dalarna-Gävleborg kallar medlemmar till förbundsstämma den 6 maj. Tid: 09.30 Plats: Hockeyborg i Ore/Furudal. Kallelsen är utskickad till medlemmar i förbundet. Har ni trots det inte fått den, vänd er till förbundets kansli.