Ökade priser ledde till ökad fiskekortsförsäljning i Storsjöns fvo

Lars Ljunggren, Storsjöns fvof, men en i sjön fångad Gös. Foto: Lars Ljunggren.

När Storsjöns fiskevårdsområde i Gästrikland ökade sina fiskekortspriser med 25 procent så ökade samtidigt försäljningsintäkterna med nästan 50 procent! Lars Ljunggren, som arbetar för fiskevårdsområdet, ser positivt på de ökade intäkterna och tror att det hela beror av att man har en god kvalitet på fisket och samtidigt visar det genom att spegla kvaliteten i fiskekortspriserna.

Lars Ljunggren vid Storsjöns fvo i Gästrikland berättar hur de i föreningen arbetat för att utveckla fisket och att denna utveckling medförde att de höjde fiskekortspriserna med i snitt ca 25 procent. Denna ökning medförde inte att intresset för fisket minskade utan helt tvärt om.

‑ Föreningen ökade priserna mellan år 2010 och 2011 med ca 25 procent och detta medförde att intäkterna ökade med nästan 50 procent för föreningen, berättar Lars Ljunggren. En del av ökningen av intäkter speglas givetvis i att fiskekorten är dyrare, men det är bara en del av förklaringen. Man kan även se att antalet fiskekort som sålts har ökat med över 25 procent. Så i princip kan man säga att hälften av intäktsökningen kommer från ökade kortpriser och hälften från nya fiskare, fortsätter han.

Lars Ljunggren menar att det hela handlar mycket om att ha en god kvalitet på den produkt man säljer.

‑ Ryktet om fisket i Storsjön har spridit sig via både traditionella media och via forum och bloggar på nätet, andelen långväga gäster bl.a. från Dalarna och Stockholm/Uppsalaområdet har nog ökat. Vi kan se detta framförallt i att dagkortsförsäljningen är den som ökat mest under perioden, säger Lars.

För att säkra den goda kvaliteten på fisken och fisket i Storsjön så har Lars Ljunggren tagit fram en förvaltningsplan för sjön och denna skall presenteras vid fiskestämman i vår där den förhoppningsvis antas.

‑ Det är viktigt att ha en plan för fisken och fisket, detta så att inte man föröder fiskeresursen, menar Lars. Det är viktigt att ha en tanke med de vatten man förvaltar, avslutar han.

Fakta om Storsjöns fvo
Kommun:
Sandviken och Gävle
Antal sjöar: 1
Areal: 7 300 ha
Rinnande vatten: Begränsat, kortet gäller i nedre delan a vissa åar (se info på www.fiskestorsjon.se)
Viktigaste fiskarterna: Gös, abborre, gädda

Förbundet har yttrat sig över förslaget till ny vattenlagstiftning

Förbundet har yttrat sig över regeringens promemoria ”Vattenmiljö och vattenkraft”, vilken är tänkt att ligga till grund för en förändrad lagstiftning för vattenverksamheter och då inte minst vid miljöanpassning av vattenkraften. I förbundets yttrande framförs flera punkter som bör oroa fiskevattenägarna och deras föreningar. Inte minst är känslan att man helt har glömt bort äganderättsintresset

Äganderätten under attack från Moderaterna

I en debattartikel som publicerats i ett antal lokaltidningar skriver de två moderaterna Sten Bergheden och Lars Beckman/Ulf Berg [beroende på vilket län den publicerats i. Red: Anm.] en debattartikel till försvar för den småskaliga vattenkraften. Man anser att den är en tillgång för landsbygden och att man måste minska byråkratin, regelbördan och tillståndsprocesserna för

Debatt: Vatten till nytta för många – inte bara för några

Förbundet har skickat ut en debattartikel om fiskets möjligheter i förhållande till vattenkraften till media och den har publicerats i olika versioner i några tidningar. Bland andra har Dalademokrater och Gävle Dagblad publicerat den. Vi lägger nu upp den även här. (UPPDATERAD VERSION. Den första versionen var inte orginaltexten.)